Italian junamatkailun peruskurssi [10 eop]
Muutaman kuukauden Italiassa junailun jälkeen rohkenen kirjoittaa tämän peruskurssin kurssikirjan. Kurssin käytännön osuuden suorittaminen on jokaisen kurssille osallistujan omilla harteilla. Päivitetty 3.6.2011 uusien kokemusten vuoksi.
Kappale yksi: Ole ajoissa ja säästät rahaa
Tällä en ota kantaa Italian junien ajallaan liikkumiseen vaan junalippujen varaamiseen/ostamiseen. Junalipun hinta riippuu ostohetkestä ja ns. paremman luokan juniin on saatavilla edullisestikin lippuja vielä viikkoa ennen junan lähtöä. Mutta, heti kun tiedät milloin haluat matkustaa, hanki lippu. Halpoja lippuja ei toki löydy suuria määriä viikonloppujen tai ruuhka-aikojen juniin, joten käytä muutama tovi aikaa trenitalian sivuilla löytääksesi ratkaisu. Ks. kappaleen kaksi kuvat.
Kappale kaksi: Käytä nettiä ja säästä rahaa!
Kaiken tarpeellisen tiedon löydät trenitalia.com-osoitteesta. Sieltä löytyvät tiedot junista, hinnoista ja mahdollisista lakoista (sekä mm. tarjouksista). Lippuja löytyy useista eri hintaluokista useilla eri ehdoilla. Base- peruslippu, Flexi - muutosoikeus ja Mini - ei muutosoikeutta. Katso kuvat alta, klikkaamalla suurenee.
Luotto/verkkomaksuoikeudellisen kortin haltijoille on mahdollista ostaa lippu kokonaisuudessaan netissä jo Italiassa. Jos olet Italiassa jo ennen matkustuspäivää, voit varata lipun nettisivujen kautta ja käydä maksamassa lipun tiskillä tai Self Service-kiskalla asemalla 24h ennen junan lähtöä. Netistä ostamasi lippu on usein ticketless-lippu, eli hyppäät junaan pelkän PNR-numeron kera, jonka avulla konnarit tunnistavat sinut.
Tietenkin voit ostaa lipun myös self service-automaateista (löytyy myös minihinnat tarjolta) tai tiskiltäkin. Tiskille mennessä varaa aikaa, sinne ei pääse jonottamatta.
Kuvakaappaus Trenitalian nettisivuilta. Matkaksi valittu Padova-Milano (etusivun hakukenttiin) ja seuraava sivu näyttää tältä. Pääset valitsemaan junaa ko. kellonajoista. Tutte le soluzioni-kohdasta saat kaikki tarjolal olevat yhteydet - eli myös paikallisjunayhteydet vaihtoineen. Valitset haluamasi junan ja klikkaat procedi.
Kuvakaappaukset Trenitalian sivuilta. Valittuasi junan pääset tämän näköiselle sivulle, jossa pääset siis valitsemaan haluamaasi lipputyyppiä. Näissä kahdessa kuvassa on valittu eri junat (ensin 11.18, sitten 14.18). Perushinta on molemmissa sama, mutta minihinta on jo poikkeava. Reilaajille (interrail) tiedoksi, että paikkavaraus tarvitaan Italiassa lähes kaikkiin juniin ja sen pystyy hankkimaan netistä kun valitsee Altri Prezzi-kohdasta Global Pass.
Kuvakaappaus trenitalian sivuilta. Ajoissa oleminen kannattaa, ainakin minihintojen suhteen. Matka Padovasta Milanoon nyt vain 14 euroa, mutta päiväkin oli valittu kesäkuun loppuun.
Kappale kolme: Mikä juna, mikä hinta?!
Italiassa liikkui lukuisia erilaisia junia, paikallisjunat, ic- ja eurostar-junat, freccibiancat, -argentot ja -rossot sekä yöjunat. Näiden lisäksi kulkee toki kansainvälisiä junia Espanjaan, Ranskaan, Sveitsiin, Itävaltaan jne.
Kaikista matkustamistani junista on löytynyt wc, toimii samalla tavalla kuin suomessakin (eli ei käyntejä asemilla jne.)
Kappale 3.1 Paikallisjunat
Paikallisjunat treno regionale (kunnoltaan laidasta laitaan, ks. kuva.) ovat hitaimmat mutta myös perushinnaltaan halvimmat, ne myös antavat mahdollisuuden maisemien ihailuun paremmin. Paikallisjunat kulkevat nimenomaan eri alueiden välillä, eli samalla paikallisjunalla et pysty matkustamaan ilman vaihtoja alueelta toiselle.
Lipun pystyt hankkimaan kuitenkin jo alkupisteestä loppupisteeseen (matkustat ns. kilometrilipulla), tai voit ostaa jokaiselle välietapille oman lippusi.
Matka- ja hintaesimerkkejä:
Padova-Venetsia / Padova-Vicenza - 40km, 45min-1,5h 3€
Padova-Gardajärvi - 140 km, 1,5h, 9€
Padova-Brescia - 150 km, 1,5h, 10 €
Matkani Firenzeen tein paikallisjunien yhdistelmällä, hintaa tuli yhteensä n. 15 euroa. Ensin Padova-Bologna, Bologna-Prato ja Prato-Firenze. Tämä johtuu tosiaan noista edellä mainituista Italian alueista. Padova on Venetossa, Bologna Emilia-Romagnassa ja Prato Toscanassa.
Ruuhkatuntien junat ovat usein aivan täpötäynnä ja jos tulet väliasemalta kyytiin, voi istumapaikka olla hankalasti löydettävissä. Puolisen tuntia menee seistessä mutta yli tunnin matkaaminen alkaa tuntua jo ikävältä. Konnarit tarkistavat liput hyvin harvoin. Kuulutukset vain italiaksi.
Kappale 3.2 IC ja Eurostar-junat
IC-junat (kutakuinkin vähän fiinimpi Suomen pikajuna = vanha IC) kulkee pitkiä matkoja edullisempaan hintaan. Junassa kulkee myös ravintolakärry. Matka Padovasta Riminiin kesti noin 2,5h ja maksoin muistaakseni 21 euroa. Paikkavaraukset. Kuulutukset italiaksi ja englanniksi.
Eurostar-junat ovat hieman IC-junia hienompia, niissä on useimmiten 6 hlö kabinetit, joissa voi olla vähän inhottava istua pitempiä matkoja, kun löhöämään ei helposti pääse. Liput kai tarkastetaan aina, omalla kohdallani tuli tarkastus tosin vasta ihan loppumatkassa (n. 1h Roomasta lähdön jälkeen). Eurostarilla matkasin Roomasta Perugiaan, hinta n. 20 e. Paikkavaraukset. Kuulutukset italiaksi ja englanniksi.
Kappale 3.3 Freccia-perhe
Freccia-perheen junat ovat Italian junaperheen hienoudet ja mainostetuimmat (Pendoliinot, jotka (yleensä) toimii (paremmin kuin Suomessa), näissä junissa on aina paikkavaraukset. Näistä vanhimmat (vain 200km/h) ovat Frecciabianca-junat, jotka kulkevat mm. Venetsian/Bolognan (ja Padovan) kautta Milanoon. Normilippu Milanoon (~2h) maksaa 30e (vs. taajamajuna (~3h) 12,45e). Mutta ajoissa ja ei niin suosituilla junilla liikkuessa bianca-junaan on mahdollista saada Mini-lippu hintaan 9-14e (ostaessa kolmea päivää ennen lähtöä). Tosin vielä 24h ennen junanlähtöä on mahdollista saada lippu halvemmalla (mm. Padova-Brescia 24e -> 17 e)! Liput tarkastetaan aina! Kuulutukset italiaksi ja englanniksi.
Frecciargento (250km/h) matkaa Rooman ja Venetsian/Veronan väliä, tällä tulin itse Perugiasta siirtyessäni Firenzen ja Padovan välisen matkan. Hyvin yleellinen "siistimpi" Suomen Pendolino. Hyvät penkit :) Liput tarkastetaan aina. Junissa on sähköpistokkeet läppärin/puhelimen latausta varten ja tv-ruuduista voi seurata missä päin matkaa tehdään. Sama Mini-lippuhintasysteemi ja muistaakseni netti saatavilla. Ja ei muuten pysähdy jokaisella asemalla! Kuulutukset italiaksi ja englanniksi.
Frecciarosso (360km/h) matkaa mm. Rooman ja Milanon/Torinon välillä. En ole saanut vielä kunniaa tutustua tähän hirmuvauhtia matkaavaan junaan, mutta sen aika koittaa Torinon reissun tehdessäni. Kuvittelisin että liput tarkistetaan tässäkin aina ja mini-hintoja löytyy :) Mm. Rooma-Napoli (1h) maksaa normaalihintaisena 45e ja minihinnalla esim. 36 e(vs. IC 22e, 2h).
Kappale 3.4 kansainväliset junat
Kansainvälisistä junista sen verran, että niitä kulkee ja paljon ja vaikka minne. Itse matkaan Sveitsiin junalla kesäkuussa ja tänään kävin hankkimassa liput. Padova-Milano-Brig tuli maksamaan 33 e (minihinnalla), normaalihinnoilla n. 66e.
Kappale 3.5 Halvin juna
Halvimman junan ja junayhteyden löytäminen vie aikaa ja hermoja. Joskus ei halpoja paikallisjunia löydy kuin aikaisten aamulla ja myöhään illalla pidemmille väleille, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö paikallisjuna löytyisi. Kuten jo paikallisjunista kertoessani huomautin, paikallisjunat kulkevat vain alueen sisällä.
Rahaa säästyy paikallisjunalla?
Matka Riministä Padovaan maksaa ~21 e, paikallisjunat Rimini-Bologna ja Bologna-Padova maksoivat n. 15 e, tosin Bolognassa oli turistikierrosaikaa n. 3h.
Rahaa säästyy olemalla ajoissa?
Matka Milanoon paikallisjunalla kestää n. 3h, frecciaperheen junilla n. 2h, mutta lippujen hinnassa - jos minihintaan tyytyy - ei homma näy. Matka Milanoon maksaa n. 13 e paikallisjunalla ja Minihintainen Frecciaperheen lippu 9-14 e (norm. 30e).
-> Elämä on valintoja täynnä!
Kappale neljä: Toiminta asemalla
Älä roskaa - se on kiellettyä ja rangaistavaa.
Muista leimata lippu oranssissa boksissa (ymmärtääkseni vain paikkavarauksettomiin paikallisjuniin, mutta ei se pahaa tee jos kaikki liput leimaa), joita löytyy asemalta ja vielä laitureiltakin, lippu on voimassa 6h leimauksesta. Jos unohdat leimata lipun, saatat joutua maksamaan sakon. Ollessani itse matkalla Firenzeen, jouduin tekemään hyvin ajallisesti tiperän vaihdon (3 min) ja laiturin "suulla" ei ollutkaan leimauslaitetta. Onneksi junan ovella oli konnari, jolta sain merkinnän lippuuni (ymmärsi vaihtoajan pienuuden). Tähän en kuitenkaan suosittele luottamaan aina - paluumatkan liput leimasin kaikki jo Firenzessä.
Useimmilla isoilla asemilla on lukuisia laitureita, yritä selvittää laituri jo etukäteen ja säästät aikaa. Tämä onnistuu ainakin itse puhelimeeni lataamallani Orario Trenitalia-ohjelmalla.
Kuulutuksia kuuluu usein (Italiaksi, vain tärkeillä turistiasemilla englanniksi) ja junista ilmoitetaan aina junan numerolla. Aiotun matkustusjunan numero kannattaakin hokea päähän numeroina "2,3,4,5" (due, tre, quattro, cinque), jolloin omaa junaa koskevat kuulutukset tulee huomattua paremmin. Laitureilta saattaa lähteä 5-10 minuuttia aiemmin toinen juna ja näytöt eivät ole aina ihan ajantasalla.
Joskus junat ovat myöhässä (ritardo) - mutta joskus eivät. Oman kokemukseni perusteella Suomessa on asiat huonommin. Suurin minuuttimäärä on ollut 20 min myöhässä lähtöasemalta, mutta perille ollaan saavuttu 5 min myöhässä.
Kappale viisi: Lakkoillaanko?
Italialaiset tykkäävät pitää 24h lakkoja, mutta niistä onneksi tiedotetaan varsin hyvin ennakkoon. Hyvä sivusto, jonne päivitetään lakkoajankohtia on http://www.summerinitaly.com/planning/strike.asp. Lisäksi trenitalian sivuilla on hyvin informaatiota lakon vaikutuksista junaan. Usein tärkeimmät junat liikkuvat myös lakosta huolimatta, aamun ja iltapäivän ruuhkajunat ajetaan ja myös muita junia jos väkeä vaan saapuu töihin. Mutta tiedon junien liikkumisesta saa vasta asemalla, mutta vaikka juna lukisin listassa se ei välttämättä tule ja vaikka pääsisitkin junaan, se ei välttämättä kulje loppuun asti. Yritä siis välttää liikkumista lakkopäivänä jos suinkin mahdollista, omien hermojesi vuoksi.
Tärppilista tenttiin:
1) Liiku ajoissa ja mieti paljon haluat maksaa!
2) Mieti kauan haluat istua - vai istutko ollenkaan!
3) Muista leimata lippu!
4) Turvallista matkaa!
[eop - elämän opintopiste, kurssilaajuus tarkoittaa tarpeeksi montaa tuntia, kurssisuoritukseen vaaditaan matka tarpeeksi monella erilaisella Italian junalla (ei tarkoita suomessa tehtäviä)].